Het FabLab staat bekend om de 3D printers en lasersnijders. Prachtige machines waarmee hele leuke dingen gemaakt kunnen worden. Tijdens de Maak-Middagen en Club FabLab maken we de kinderen enthousiast om zelf dingen te ontwerpen en maken. Dat enthousiast maken kost overigens niet heel veel moeite… want het is gewoon heel leuk, en dat vinden de kinderen ook.
Je ziet kinderen die een leuk “knutselwerkje” maken. Wat je niet direct ziet is dat wat de kinderen moeten kunnen om dit te maken. Dan hebben we het niet perse over het tekenen in Tinkercad en het bedienen van een Lasersnijder. Er is meer voor nodig.
Wil je een goed ontwerp kunnen maken, dan moet je het verschil tussen een mm en een cm snappen. Dan heb je kennis nodig over eigenschappen van materialen. Dan moet je je eigen ontwerp kunnen aanpassen na een eerste test. En zo zijn er meer van dit soort vaardigheden.
Vaardigheden die je 50 jaar terug nodig had om wat te maken en die je over 50 jaar nog nodig hebt om te maken. Tijdens de Maak-Middagen en Club Fablab besteden we aan die vaardigheden aandacht.
Zo hebben we afgelopen Maak-Middag eerst goed naar de veer gekeken (materiaalkennis) die door Globe Veren speciaal voor het FabLab is gemaakt. Ook hebben we met een filmpje gezien hoe ze gemaakt werden. We hebben kort gesproken over grote en kleine veren en waar die in zitten.
Daarna hebben we het over lasersnijden gehad en het materiaal wat we vandaag gebruiken. Dat de dikte van je ontwerp dus niet afhangt van wat je tekent, maar van het materiaal.
Toen zijn ze gaan schetsen. Hebben we op internet naar voorbeeld plaatjes gezocht en hebben ze goed gekeken uit welke vormen de diertjes bestaan en hoe ze dat kunnen tekenen.
Tijdens het tekenen komt altijd de maat weer terug. Hoe groot wil je dat iets is? Is jouw tekening 59 mm of 59 cm? Wat is het verschil? We pakken er regelmatig een liniaal of rolmaat bij.
Dan mogen ze een eerste testuitsnede maken… kloppen alle maten? Zit er een gat in waar het veertje door kan? Zo niet, terug naar de tekentafel. Pas als alles naar wens is gaan we het ontwerp uitsnijden uit het definitieve materiaal.
En dat in maar 1,5 uur! Bedenk, deze kinderen waren 8 en 9 jaar! Het gaat ook echt niet allemaal vanzelf, dat is normaal. Doordat we de onderliggende vaardigheden blijven herhalen, zien we de kinderen groeien naarmate ze vaker naar activiteiten komen. Dan pakken ze uit zichzelf een liniaal of een potlood en papier. Ze gaan opzoek naar voorbeelden op het internet, en gaan puzzelen hoe ze iets kunnen maken.
Zo bieden we als FabLab een plek waar de kinderen op speelse manier hun vaardigheden kunnen ontwikkelen die ze nodig hebben voor een toekomst (in de techniek).