Dag van de techniek – heeft effect op aanbod techniek in de klas

Een verhaal…. over hoe de “Dag van de Techniek” niet stopt als de kinderen uit groep 7 weer naar hun klas gaan. Een mooi evenement is niet het eindstation. Het is een start. Lees hier hoe een aantal meiden geïnspireerd raken en hun juf daarmee besmetten. Deze groep 7 heeft binnenkort een week lang een extra opdracht in de klas die te maken heeft met techniek. 

Ik zie een aantal meiden enthousiast bezig met Pixelart. Ze kunnen lekker op papier een ontwerp maken, maar ook op de computer. Via de website van het Fablab (https://www.fablabcoevorden.nl/aan-de-slag/meer-leuks/) kunnen ze eenvoudig bij het tekenprogramma komen (Pixilart). Ik laat ze even zien hoe ze niet alleen een tekening kunnen maken, maar hoe ze van hun tekening een filmpje kunnen maken. Ik heb maar een paar woorden nodig zie ik. Het kwartje is gevallen en ze gaan lekker aan de slag en ik ga weer verder.

Een poos later zie ik ze nog steeds bezig en ga even bij ze kijken. Ik ben onder de indruk wat ze hebben ontworpen. Ze hebben oog voor detail, fantasie en daarbij zijn ze zeer handig met de techniek.

Dan vertellen ze mij het volgende: “We hebben de juf gevraagd of we dit ook als weektaak mogen doen. Dat gaan we doen en dan moeten wij uitleggen hoe het moet”. Daar ben ik natuurlijk heel blij mee. Dit programma is namelijk heel goed te integreren tussen de lessen door, waarbij de kinderen al snel zelfstandig kunnen werken. Daarbij geeft het goed begrip over hoe een plaatje en een film is opgebouwd. De tekentools die je hier ziet, zie je bij veel tekenprogramma’s terug komen. Kunnen ze hier mee werken, dan zullen ze ook niet zo snel meer schrikken van andere tekenprogramma’s .

Ik besluit ze even wat extra uitleg te geven. Zodat ze weten hoe ze op school hun ontwerp moeten opslaan en exporteren. Daarnaast heb ik hun ontwerpen ook opgeslagen, zodat jullie deze kunnen bekijken.

Kortom, deze groep 7 heeft niet alleen 1 dag van de techniek gehad. Ze hebben binnenkort ook een leuke, technische “weektaak” waar ze op school mee aan de slag gaan.

Thuis of op school aan de slag met Pixelart?

Ga naar https://www.fablabcoevorden.nl/aan-de-slag/meer-leuks/ en klik “Pixelart” aan. De website wordt geopend in een nieuw tabblad. Het werkt behoorlijk intuïtief. Let op, een tekening is zo gemaakt. Door extra “frames” toe te voegen, of een frame te kopiëren kun je een filmpje maken.

Wil je eerst een ontwerp op papier maken, download dan de “papieren versie” ( Ontwerp pixeltekening_FabLabCoevorden) en print deze uit.

Nadeel: deze online software is gratis en je krijgt wel veel reclame te zien. Je moet regelmatig een pop-up wegklikken.

Voordeel: Een school hoeft geen dure programma’s aan te schaffen. Kinderen kunnen hier snel zelfstandig mee aan de slag. Welke technische vaardigheden leren ze hiermee:

  • Gebruik van de muis
  • Bestand exporteren (naar een ander formaat).
  • Weten waar je een bestand opslaat op de computer.
  • Begrip hoe plaatjes zijn opgebouwd uit Pixels.
  • Begrip hoe een film is opgebouwd uit meerdere plaatjes.
  • Creativiteit
  • Effect van snelheid van afspelen.
  • Leren werken met een tekenprogramma (icoontjes zijn vaak net een beetje anders, maar je ziet ook veel hetzelfde terug komen bij andere programma’s).